Iskola előkészítő
Nagymozgásból indított mozgásfejlesztés
Grafomotoros és finommanipuláció fejlesztés
5-7 éves korig zajlik le az agyféltekék összehangolt mozgásáért felelős agyi struktúrák kiépülése, myelinizációja. Az iskola előkészítő foglalkozásokon ezt a kiépülési folyamatot használjuk ki. Az agyi területekre küldött információk (kinesztetikus, szenzoros, vesztibuláris) segítik a külső információk integrálódását a magasabb agyi területeken, ennek köszönhetően fogja a gyermek aktívan használni minden területről kapott információkat, amik úgymond „összeérnek”. Folyamatos tanulási interakciók közben a gyermek gondolkodási folyamatai, viselkedése, mozgáskombinációk folyamatos alakulása megerősítődnek, gátlódnak illetve kioldódnak. A rögződő minták által, fejlődik a személyiség, magatartás, grafikai érzék, logika és kombinációs készség, tájékozódó képesség, kreativitás. Mindezek a hatások rendelik el, hogy a gyermek mennyire pozitívan indul neki az iskolás létnek, a tanuláshoz való viszony minőségét.
Grafomotorium az írásmozgást jelenti. Finommozgások fejlesztése egy nagy halmaz, amibe a finommozgás-koordináció, rajz-íráskészség, kar-kézizom kondíció, ujjpercek mozgásvezérlése, keresztmodalitások (látás, hallás, tapintás, bőrérzékelés ) fejlesztése, mindemellett pszichés területek fejlesztése, kisebbségi érzés, traumatikus élmények, magas követelményrendszerből adódó szorongás leküzdése tartozik.
A foglalkozások célja, kognitív tudásanyag (iskolára való felkészülés ismeretanyaga) bevezetésével:
- tapintás, látás, hallás együttes aktív használatának birtoklása
- szenzoros rendszerből kapott információ reprodukálása (grafesztézia, homokrajz, szappanban való ábárzolás…)
- ábrázolás fejlesztése
- megfelelő ritmusú, nyomatékú, koordinált, differenciált, folyamatos vonalvezetés
- pontos, ritmusos vonalkapcsolás
- agyféltekék összehangolt működésében szerepet játszó keresztmozgások önálló kivitelezésének tanulása
- megfelelő erősségű koordinált formaalakítás elsajátítása
- helyes, személyre szabott ceruzafogás kialakítása (speciális eszköz bevonása)
Zavar jeleit észlelheti a szülő, ha gyermekén a következő jegyeket veszi észre:
- tájékozódás problémája
- ügyetlenség
- nem mer, nem akar, nem szeret rajzolni
- aprólékos részletes kézmozgást igénylő játékban nem vesz részt(gyöngy, gombolás, zipzár)
- türelmetlen
- szólításra ritkán reagál
- több kérés, feladat esetén nem tud egyszerre mindre koncentrálni, észben tartani
- nem szeret labdázni
- jobb, bal kialakulatlan
- lendületesen fut, nem tud lefékezni
- ceruzafogás nem megszokott
- kézmozgásait nem tudja tudatosan vezérelni
- gyenge kéz